Aktualitātes
Saldus pamatskolas skolotājas piedalījās Saldus pamatskolas īstenotā Erasmus+ programmā
Saldus pamatskolas skolotājas Māra Markava un Laura Ķevle piedalījās Saldus pamatskolas īstenotā Erasmus+ programmas (KA121) Personu mobilitāte mācību nolūkos, Nr. 2024-1-LV01-KA121-SCH-000200440 projektā “Efektivitāte un ilgspēja” darba “Ēnošanā” sadarbībā ar partneru skolu Zviedrijā, Ramstas skolā. Galvenais mērķis – pilnveidot teorētiskās un praktiskās zināšanas par Nelsona, P4C un Sokrāta dialoga metodēm, vērot un vadīt mācību stundas, uzzināt un iepazīt skolas darba plānošanu un pilnveidi.
Skolotājas Zviedrijā pavadīja piecas dienas, iegūstot pieredzi un zināšanas ar ko papildināt ikdienas mācību darbu. Pirmajā dienā ar skolas vidi iepazīstināja Ramstas skolas audzēkņi. Dienas otrajā daļā tika apgūta Sokrāta dialoga metode – klausoties Ramstas skolas skolotāju teorētisko izklāstu un praktiski vērojot metodes pielietošanu pirmskolā. Kā arī skolotājas kopā ar Ramstas skolas pedagogiem realizēja Sokrāta dialogu savā starpā, lai iegūtu pieredzi kā dialoga dalībniecēm. Dienas beigās tika veikts metodes izvērtējums un pārrunātas galvenās atziņas par redzēto un dzirdēto.
Otrajā dienā teorētiski un praktiski tika apgūta Nelsona metode kopā ar kolēģēm no Spānijas. Lai iepazītu metodi mācību darbā, skolotājas piedalījās mācību stundu vērošanā 5. klasē. Nelsona metode tika izmantota sociālo zinību stundā, lai apgūtu tēmu: “Mīlestība”. Kā arī skolotājas piedalījās 1. klases zviedru valodas stundā par tēmu: “Īpašības vārdi”. Dienas beigās kopā ar Ramstas skolas skolotāju tikai sniegta atgriezeniskā saite par metodes nozīmīgumu un pielietošanas iespējām ikdienas darbā.
Trešā diena iesākās ar teorētisko zināšanu iegūšanu par P4C (filozofija bērniem) metodi. Pēc teorētisko zināšanu iegūšanas skolotājas devās stundu vērošanās pie 3. klases skolēniem, lai redzētu iegūto teorētisko zināšanu praktisku pielietošanu mācību procesā. Apkopojot iegūto teorētisko informāciju un iegūto pieredzi stundas vērošanā, tika veikts dienas izvērtējums un uzsākts stundas plānošanas process. Dienas noslēgumā kopā ar Spānijas un Zviedrijas kolēģiem bija lieliska iespēja doties ekskursijā, lai iepazītos ar kultūrvēsturisko mantojumu un dažādiem nozīmīgiem apskates objektiem ceturtajā lielākajā Zviedrijas pilsētā Upsālā.
Ceturtās mācību dienas pirmo pusi skolotājas pavadīja, lai kopā ar Ramstas skolas skolotāju plānotu savu stundu, ko vadīs kādā no Ramstas skolas klasēm, izmantojot kādu no apgūtajām metodēm. Skolotājas izvēlējās stundu vadīt 3. klasē, izmantojot P4C metodi. Plānošanas procesā tika pārrunāti svarīgākie metodes soļi, izvēlēts attēls ar kuru skolēniem būs jāstrādā, kā arī sagatavota darbam nepieciešama prezentācija. Pēc stundu izveidošanas skolotājas devās stundu vērošanā viena pie otras, lai iegūtu pieredzi un pēc tam sniegtu un saņemtu atgriezenisko saiti par paveikto. Savukārt dienas nobeigumā tika organizētas noslēdzošās vakariņas, lai iepazītos un baudītu tradicionālo zviedru virtuvi, izvērtējot nedēļā paveikto un daloties pieredzē ar savas valsts izglītības sistēmu.
Noslēdzošo dienu skolotājas pavadīja vērojot dažādas mācību stundas, kā, piemēram, ģeometrijas stundu 1. klasē par tēmu: “Figūras”. Pēc stundas veicot izvērtējumu par redzēto ar skolotāju. Atlikušo dienas daļu skolotājas piedalījās ārā jeb meža stundā kopā ar pirmskolas audzēkņiem. Šādas meža stundas tiek organizētas visām klasēm reizi mēnesī. Skolotājas kopā ar skolēniem dodas uz skolas teritorijā esošo mežu, lai tur visas dienas garumā vadītu un piedalītos mācību procesā. Viens no skolēnu uzdevumiem, neatkarīgi no vecuma, ir uzbūvēt nojumi savām mantām un sadalīties grupās, lai visas dienas garumā kopā ar grupas biedriem sadarboties veicamajos uzdevumos. Šajā reizē skolēni mežā apguva zviedru valodu veicot dažādus mācību uzdevumus. Vecāko klašu skolēni paši arī gatavo savas pusdienas turpat mežā, izmantojot skolas ēdnīcā sagatavotos produktus. Noslēdzot mācību stundas mežā skolēnu uzdevums ir sakārtot teritoriju, nojaukt uzbūvētās nojumes un nogādāt materiālus atpakaļ skolas glabātuvē. Pēc vērotājām stundām skolotājas kopā ar Ramstas skolas pedagogiem un direktori veica nedēļas izvērtējumu, daloties ar savām pārdomām, ieguvumiem, secinājumiem un ieteikumiem. Noslēgumā skolotājas saņēma apliecības par apgūtajām mācību metodēm.
Iegūtās zināšanas un praktiskā pieredze sniedz būtisku pienesumu profesionālajai izaugsmei un mācību procesa pilnveidošanai. Šo metožu pielietošana dažādos mācību priekšmetos var uzlabot skolēnu iesaisti un mācību rezultātus. Kopumā komandējums devis iespēju ne tikai iegūt jaunas zināšanas, bet arī tās praktiski pielietot, kas veicina mūsdienīga un skolēniem saistoša mācību procesa attīstību. Kā arī iepazīta vietējās kopienas kultūra, vēstures mantojums un uzzināts par izglītības sistēmām Zviedrijā un Spānijā.
Informāciju sagatavoja:
Māra Markava un Laura Ķevle
Skolotājas pie klases durvīm, kas izdekorētas ar Latvijas un Zviedrijas karogiem, kurus izveidojuši skolēni gaidot ciemos ierodamies skolotājas no Saldus pamatskolas.
Skolotāja M. Markava kopā ar Ramstas skolas skolotāju gatavo un pārrunā stundas plānu pēc kura vadīs stundu 3. klasē izmantojot P4C metodi.
Skolotāja M. Markava vadot stundu 3. klasē. Skolotāja lasa skolēnu iesniegtās atbildes, lai tās sagrupētu uz tāfeles.
Skolotājas M. Markava un L. Ķevle Upsālas Univeristātē, ekskursijas laikā.
Skolotājas no Latvijas, Spānijas un Zviedrijas saņemot apliecības.
