Aktualitātes
Saldus vidusskolā domā inovatīvi, rīkojas atbildīgi un dzīvo zaļi
Saldus vidusskola kopā ar sadarbības partneri biedrību „Pīlādžoga” īstenoja projektu “Globālās izglītības tīkla Eiropā Globālās izglītības palielināšanas un inovāciju programmas finanšu instrumenta projektu atlase” – “Domā inovatīvi, rīkojies atbildīgi, dzīvo zaļi” (nr. 9-5.1/2018/12)
Projekta mērķis ir izstrādāt un organizēt izglītojošu pasākumu ciklu par klimata pārmaiņu cēloņiem, ietekmi un sekām Latvijā, tādējādi veicinot skolēnu spēju pielāgoties šīs ietekmes un seku radītajām pārmaiņām, akcentējot katra Saldus vidusskolas skolēna, viņa vecāku un pārējās sabiedrības iespēju iesaistīties aktivitātēs, būt atbildīgam par apkārt notiekošo, vērst uzmanību uz ieguldījumu un pienesumu sabiedrībai kopumā.
Projektu sākām īstenot 2018. gada decembrī, pirmā projekta aktivitāte – vides diena Liepājas RAS “Ķīvītēs”. Saldus vidusskolas sākumskolas pedagogi apmeklēja Liepājas reģionālo apsaimniekošanas centru “Ķīvītes”, kurš ir mūsdienīgs sadzīves atkritumu poligons, lai piedalītos vides dienas apmācībās. Vides pārvaldes speciāliste Laima Lapiņa mūs iepazīstināja ar uzņēmuma teritoriju, tā darba specifiku. Uzzinājām, ka arī Saldus novada atkritumi nonāk “Ķīvītēs”. Pedagogi praktiskās nodarbībās veica dažādus uzdevumus, noskatījās izglītojošas filmiņas.
Lai savas zināšanas nodotu tālāk skolēniem, tika iegādātas krāsainas atkritumu tvertnes, kuras izgatavotas no 100 % pārstrādātas plastmasas un ir izstrādātas speciāli bērnu dārziem un skolām, lai no mazotnes iemācītu bērniem šķirot atkritumus un rūpēties par apkārtējo vidi. Spilgtās krāsas un smaidīgo seju formas piesaista bērnu uzmanību, kas pārvērš šķirošanas procesu par rotaļu.
Projekta ietvaros braucām uz Ogresgala pamatskolu, lai gūtu jaunu pieredzi globālās izglītības ieviešanā. Ogresgala pamatskola aktīvi darbojas dažādu vides projektu īstenošanā, jau 12 gadus pēc kārtas skolai tiek pasniegts Zaļais karogs, daudzus gadus ir «Baltijas jūras projekta» dalībniece. Ogresgala pamatskolas skolotāji nodrošina mācību satura saikni ar reālo dzīvi, jaunākajiem zinātnes sasniegumiem un karjeras iespējām nākotnē, organizējot mācību procesu sadarbības un līdzdarbības kompetenču ieviešanā. Kolēģi iepazīstināja ar pieredzi āra nodarbību organizēšanā. Uzzinājām, ka skolas apkārtnē ir izveidots filozofu stūrītis, Zaļā grāmata, kukaiņu māja, pasaku stāstīšanas krēsls, ārstniecības augu dobe, dažādi mūzikas instrumenti.
Nākamā projekta aktivitātē uzaicinājām biologu un dabas pētnieku Māri Olti, lai skolēniem pastāstītu par tēmu „Klimata pārmaiņas un tā ietekme uz vidi”. Lektors skolēniem deva iespēju paskatīties uz šo problēmu no cita skatpunkta, izskaidrojot klimata pārmaiņu procesus vienkāršā, saprotamā veidā, pielietojot dažādus piemērus. Kā mainījies klimats sākot no ledus laikmeta, kas klāja arī Latviju, līdz mūsdienām. Iedzīvotāju attieksmi un spēju pielāgoties klimata pārmaiņām ļoti būtiski var ietekmēt informētība un izglītošana, kas var veicināt labāku izpratni par materiālu, preču un pakalpojumu kopsakarību ar vides kvalitāti. Skolēniem ļoti patika, tika uzdoti daudz jautājumi, kā arī stāstīti savi novērojumi dabā kopā ar vecākiem.
Projekta ietvaros tika iegādāti 20 planšetdatori, lai sekotu līdzi jaunajām attīstības tendencēm, uzrunājot jauno paaudzi mūsdienīgi un inovatīvi, stundu laikā apgūstot un izmantojot dažāda veida aplikācijas. Erudīcijas konkursā skolēni izmantoja planšetdatorus, lai aprēķinātu katrs savu ietekmi uz klimatu (ekoloģiskās pēdas kalkulators) un izmantoja citas aplikācijas konkursa uzdevumu veikšanai.
Projekta sadarbības partneris biedrība „Pīlādžoga” noorganizēja bērniem piecas nodarbības: ekspedīcija „Cieceres ezera krasta procesi”; koka palešu darbnīca; pufu un spilventiņu darbnīca; plastmasas maisiņu otrā dzīve; veselīgo burgeru pagatavošana un degustēšana.
Skolēni devās pārgājienā uz Cieceres ezeru ar iegādātajām atstarojošajām vestēm, lai vērotu un izpētītu dabu gan pa ceļam, gan pie ezera, lai redzētu, kas ir mums apkārt – zem kājām, virs galvas, meklējot pavasara pazīmes dabā, uzkāpa tornī pie ezera, lai vērotu visu apkārtni no augšas.
Sākumskolas klašu skolēni krāja izlietotos plastmasas maisiņus, T-kreklus, lai pašu rokām darinātu rokas sprādzes no plastmasas maisiņiem, drēbju maisiņus un spilventiņus no T-krekliem. SIA „Zusa” pārstāvis nodemonstrēja palešu pārtapšanu par soliem un galdiem, nodarbībās tika iesaistīti zēni. Sadarbībā ar uztura speciālisti Sintiju Kalnišu tika pasūtīti un iegādāti veselīgi produkti burgeru pildīšanai un pagatavošanai (pēc iespējas bez iepakojuma, ar saviem maisiņiem un traukiem), lai bērniem parādītu, ka arī burgerus var ēst veselīgi. Daudzi atzina, ka paši tos gatavo pirmo reizi. Protams, ka pašu rokām gatavots garšoja izcili. Projekta noslēguma pasākumu vadīja skudriņa Tipa (paldies Initai Rullei).
Projekta aktivitātes palīdzēja skolēniem labāk izprast kā praktiskā veidā paši varam samazināt atkritumus – samazināt, lietot vēlreiz, šķirot pārstrādei, salabot un pārveidot. Lika aizdomāties par pirkumu paradumiem – cik daudz ir lieka iesaiņojuma, vai konkrēto produktu iespējams iegādāties bez iepakojuma, uz veikalu var doties ar savu pagatavoto drēbju maisiņu.
Informāciju sagatavoja
Sandra Daktere
Saldus vidusskolas
projektu koordinatore
